طرح توجیهی چیست؟

طرح توجیهی یا طرح توجیهی اقتصادی، فنی و مالی یا مطالعه امکانسنجی یا معادل واژه انگلیسی Feasibility Study  می باشد.

این مطالعه در واقع امکان پذیری یک طرح سرمایه گذاری را در کسب و کار یا یک ایده مورد بررسی قرار می دهد. طرح توجیهی ایده کسب و کار را از سه جنبه بررسی می نماید:

  1. بازار طرح که به آن مطالعات بازار یا امکانسنجی بازار می گویند (Market Feasibility)

  2. فنی طرح که به آن مطالعات فنی یا امکانسنجی فنی می گویند (Technical Feasibility)

  3. مالی طرح که به آن مطالعات مالی یا امکانسنجی مالی می گویند (Financial Feasibility)

هر کدام از این بخشها در طرح توجیهی به ترتیب انجام گرفته و انجام مرحله بعد مستلزم توجیه پذیری مرحله قبل است.

  1. مطالعات بازار :

این قسمت از مطالعات امکانسنجی (طرح توجیهی کسب و کار)، اطلاعات کامل بازار طرح از جمله تولید کنندگان فعلی و آینده، واردات، صادرات، مصرف کنندگان، میزان عرضه و تقاضا و کمبود محصول یا خدمت در بازار مورد نظر طرح بررسی می گردد. همچنین رقبا، تامین کنندگان و قیمت محصول یا خدمت بررسی می گردد. در نهایت در این بخش توجیه پذیری طرح از لحاظ بازار بررسی و میزان کمبود یا مازاد عرضه در بازار بدست می آید.

  1. مطالعات فنی:

اگر طرح توجیهی کسب و کار در بخش بازار دارای توجیه پذیری بود، در مرحله بعدی توجیه پذیری طرح از لحاظ فنی بررسی می شود. مواردی چون تکنولوژی تولید، دستگاهها و ماشین آلات تولید، شرح فرآیند تولید به همراه نمودارهای مربوطه، شیفت های کاری و موارد مربوط به سرمایه ثابت طرح و سرمایه در گردش، مواد اولیه و نیروی انسانی از جمله موارد در تهیه بخش فنی طرح می باشد.

امکانپذیری از لحاظ فنی با توجه به محدودیت امکانات تولید در این بخش مشخص می گردد.

  1. مطالعات مالی

بخش امکانپذیری مالی می بایست تمامی هزینه های مرتبط با سرمایه ثابت طرح، هزینه های جاری و سرمایه در گردش و همچنین میزان درآمدها بر اساس مطالعات فنی تهیه گردیده و سپس بر اساس محاسبات مالی، نتایج مالی طرح از جمله ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان نقدی، نسبتهای مالی، نرخ بازگشت سرمایه، مدت زمان بازگشت سرمایه و سایر موارد مرتبط با مدیریت مالی بدست می آید. محاسبات می تواند بصورت دستی، یا با کمک ابزارهایی مانند اکسل و یا توسط نرم افزارهای تخصصی مانند کامفار (comfar) انجام می گردد.

طرح توجیهی متین تدبیر

طرح توجیهی چیست

طرح توجیهی کسب و کار یک مستند بسیار پرکاربرد در مرحله قبل از شروع یک سرمایه گذاری و کسب و کار جدید و یا توسعه کسب و کار می باشد. از این مستند می توان برای بررسی توجیه پذیری سرمایه گذاری در کسب و کار، توجیه سهامداران به سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار جدید در کسب و کار، دریافت وام از بانکها و موسسات مالی، پذیرش در پارکهای علمی و فناوری و مراکز رشد استفاده نمود.

شرکت متین تدبیر کسب و کار با سابقه 16 ساله در زمینه ارائه خدمات مدیریت و برنامه ریزی کسب  وکار

طرح توجیهی اقتصادی فنی و مالی

طرح کسب و کار

مدل کسب و کار

تحقیقات بازار داخلی و بین المللی

سیستم مدیریت کسب و کار